Friday 10 October 2014

Bacaan Jerebu Di Malaysia

Assalammualaikum w.b.t


Tetiba hari ni nak sentuh topik jerebu pulak. Sebabnya, sekarang ni di Shah Alam dah jerebu teruk (pada pandangan saya la). Semua tempat dah macam berkabus asap putih je. Keluar rumah rasa tak selesa pandangan mata, tak dapat nak melihat jauh.

Dalam tahun ni dah banyak kali berjerebu. Paling teruk sekali bulan Jun kalau tak silap. Sampaikan terpaksa pakai mask sebab udara dah bau asap macam baru lepas bakar sampah. Terukkan kat Shah Alam ni. Kilang pun banyak, sebab tu la.

Minggu ni lagi sekali kena jerebu. Nak bawa Ammar main kat luar pun tak berani. Nanti dapat penyakit pulak. Huhuhu.

Bacaan Jerebu setakat hari ini seperti kat gambar bawah ni. Sumber yang boleh dipercayai. Hehehe. Data ni saya ciplak dari Jabatan Kesihatan dan Persekitaran di tempat saya bekerja dan diperolehi dari jabatan alam sekitar.

Tengoklah carta ni, Selangor paling banyak yang berjerebu. Huhuhu...Dah sampai tak sihat pulak tu.

So warga Selangor, kerapkan minum air masak. Elakkan keluar dari rumah jika tidak perlu. Pakai mask supaya tidak menghidu asap jerebu.

Marilah kita berdoa semoga jerebu ni cepat hilang. Aminn

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment