Tuesday 7 October 2014

Kebaikan Infused Water Kepada Kita


Assalammualaikum w.b.t

Sihat semua? Dah banyak hari or berminggu dah saya tak update blog ni. Sebab broadband ku buat hal la, tangan sakit sebab kesan dari surgery hari tu pun sama sampaikan sebulan tak masak & tak boleh angkat berat dan jugak tak boleh nak laju menaip. huhuhu....

Alhamdulillah, hari ini macam line clear ja untuk saya update blog ni. Perasan kan tajuk entri saya kalini. Kebaikan Infused Water Kepada Kita. Kenapa saya pilih tajuk ni? Hmm...sebab ada kawan sekerja saya whatsapp kelebihan infused water ni dan dia kini 'gila' dengan infused water ni. Heheheh..hari-hari bawa infused water ke ofis. Saya pernah dengar sebelum ini tapi tak ambil port sangat.

Bila ada masa ni, barulah saya berpeluang google pasal Infused Water ni. Sekali search, keluar air-air yang nampak sangat refreshing dan dapat hilangkan dahaga walaupun minum seteguk. Penangan tengok gambar je tu, belum lagi ada depan mata dan minum.

Cuba tengok ni, nampak sedap kan?


APA ITU INFUSED WATER?
Kerap dengar atau baca ayat "Infused Water", tapi anda tahu tak makna infused water ni? Infused water ini sangat bagus untuk detoks segala kotoran dalam badan kita dan juga mengekalkan tahap  hidrasi badan kita. Tiada had berapan hirisan yang perlu anda masukkan ke dalam air, boleh letak seberapa yang anda suka dan biarkan selama sekurang-kurangnya 30minit sebelum diminum. Paling sedap jika diminum sejuk atau yang baru keluar dari peti ais :)

Secara ringkasnya adalah air rendaman hirisan buah-buahan citrus dan berries. Contoh strawberi, cranberi, limau nipis, oren. Ada juga infused water dari timun, nenas, daun pudina, daun teh dan banyak lagi. Tapi infused water dari buahan jenis berry dan citrus adalah yang popular. Nanti saya kongsikan resepinya. Rasa dan khasiat original dari buah-buahan yang direndam tadi meresap masuk kedalam molekul-molekul air tanpa tambahan pewarna dan perisa. Tiada gula, tiada soda, dan seumpamanya. Semuanya original dari buah tersebut. Air yang digunakan pula adalah air sejuk atau disimpan dalam peti sejuk semalaman. So air dari dalam buah tadi dapat meresap masuk ke dalam air dan bersatu sehingga menjadikan rasa air itu segar dan penuh khasiat.

KHASIAT/KEBAIKAN INFUSED WATER
Khasiat infused water ini bergantung kepada pemilihan buah-buahan yang kita pilih. Contoh, kalau nak kurus anda perlu gabungkan hirisan timun, limau nipis dan lemon. Untuk anda, saya senaraikan beberapa kelebihan atau khasiat infused water ini mengikut gabungan buah-buahan yang dipilih.

1. Timun + Limau Nipis + Lemon = Mengawal keseimbangan air dalam badan, perut tidak selesa, mengawal selera makan, mengekalkan tahap hidrasi dan juga sistem penghadaman.

2. Teh Hijau + Mint + Limau Nipis = Untuk membakar lemak, sistem penghadaman yang lancar, untuk kelegaan sakit kepala dan kesegaran nafas.

3. Strawberi + Kiwi = Untuk kesihatan kardiovaskular (jantung dan seumpamanya), perlindungan sistem imunisasi badan, kitaran kadar gula dalam darah dan sistem penghadaman.

4. Lemon + Limau Nipis + Oren = Untuk serap vitamin C ke dalam badan, memperkuatkan sistem imunisasi dan juga pedih ulu hati (perlu diminum dalam keadaan sejuk).

Banyak lagi sebenarnya, anda boleh google yang lain-lain.

CARA MUDAH SEDIAKAN INFUSED WATER
Mudah sahaja nak buat infused water ni. Gambar dibawah ini menunjukkan cara yang mudah untuk membuat infused water.



Secara ringkasnya, misalannya anda mahu membuat infused water dari strawberi dan kiwi.
Caranya:

1- Anda perlu hiriskan buah strawberi dan kiwi tersebut.
2- Masukkan kedalam bekas kaca (jar).
3- Masukkan ais atau air sejuk. Dan tutup. Tunggu 30minit atau boleh disimpan semalaman didalam peti sejuk dan minum pada keesokkan paginya.

Mudah je kan? Sedap pulak tu!

Anda boleh klik link dibawah ini untuk mencuba resepi infused water. Jom kita sama-sama cuba nak? Tapi saya tak ada buah la pulak nak buat malam ni. Huhuhuhu. Anda cuba dulu then saya kat komen ya.

LINK RESEPI INFUSED WATER: 
1- http://www.fruitinfusedwater.com/
2- http://www.infusedwaterrecipes.com/

Ooopss, sebelum terlupa. Shaklee pun ada juga produk terhebat dan terhangat di pasaran untuk detoks dan melancarkan sistem penghadaman kita. Ini dia:-


Bukan untuk detoks semata-mata, tapi ada kelebihan lain lagi. Antaranya:

- meningkatkan susu badan
- menguruskan badan
- merawat keputihan
- mengetatkan miss V
- mengawal kolesterol
dan banyak lagi DISINI mengenai Alfalfa ini.

Ini sahaja coretan hari ini, hihihi...hope beri manfaat kepada kita semua ya. Amin.


Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment