Wednesday 20 August 2014

Bantal Busuk Kanak-Kanak: Kenapa Perlu Ada Bantal Busuk Dan Cara Memisahkannya

Assalammualaikum w.b.t

Anda pernah ada bantal busuk tak waktu kecil-kecil dulu? Angkat tangannn...hehehe
Saya ada tau, bantal sebesar separuh dari bantal orang dewasa, tiada sarung, bantal tu warna hijau. Wah ingat lagi uuuuu....bantal tu saya guna sampai lah darjah empat kalau tak silap. Bantal tu dah di'convert' jadi bantal lain dah. huhuhuhu


Yang mana pernah ada bantal busuk dulu tu, apa yang anda rasa waktu peluk bantal tu? Rasa tenang dan nyaman je kan? Saya dulu guna bantal busuk ni masa nak tidur je, peluk cium lepastu letak kat muka...lepas tu tertidur terus.... :)

Ammar pun tak terkecuali...ikut sebijik perangai mamanya ni. Mesti nak kena ada bantal busuk dia tu baru dapat tidur lena. Kalau menangis pun nak jugak peluk bantal busuk dia. Bangun je tidur terus capai soother dan bantal busuk dia. Tapi dia tak adalah sampai ke tahap menggetel bucu bantal atau menggigit bantal. Cuma diusung kesana kemari didalam rumah dan dalam kereta bila balik ke kampung.

PERLUKAH KITA RISAU??
Ada juga baby dan kanak-kanak suka menghisap atau menggigit bantal busuk diorang. Jangan pandang serong terhadap tabiat anak-anak kita yang satu ni sebab ia berupaya menenangkan mereka dengan lebih cepat.

Mereka AKAN RASA LEBIH SELESA, SELAMAT DAN TENANG jika bantal busuk ada bersama. Senang untuk tidur, senang untuk berhenti menangis dan senang untuk bermain sendiri.

CARA MEMISAHKAN MEREKA DARI BANTAL BUSUK
Ada juga ibubapa yang merasa bimbang si anak tidak mahu berenggang langsung dengan bantal busuk. Nak masuk sekolah pun nak bawa bantal busuk. Nak pergi kedai pun nak bawa bantal busuk. Itu dah tahap kritikal dah tu dan perlu risau.

So, macamana caranya nak bendung dari awal?
Memandangkan anak saya pun ada bantal busuk, ini apa yang saya buat:-

1 - Sentiasa basuh sarung bantalnya: supaya bau bantal tu akan hilang. Jadi, dia takkan terikat dengan satu bau secara berterusan. Gunalah softlan ke Daia ke..

2 - Sentiasa tukar sarung: Minggu ni pakai sarung pink..minggu depan corak mickey pulak. So anak-anak tak akan bergantung pada satu corak & warna sahaja. Dapat elakkan dia dari menjadi begitu setia pada bantal busuk tertentu sahaja.

3 - Komunikasi dari awal: Anda boleh tahu yang anak anda sudah faham bahasa kita. Sudah faham apabila disuruh atau diajar. Bercakap dengan dia apabila dia mahu menggunakan bantal busuk pada waktu yang tidak sesuai. Contohnya ketika makan, beritahu dia bantal tak boleh makan sekali dan ajar dia simpan di tempat yang sepatutnya. Anak akan faham dan ikut, Insyaallah...

4 - Ajar dia simpan selepas guna: Sama seperti no 3 tadi. Bezanya setiap kali bangun tidur (contoh) dan dia menggendong bantal tu agak lama, minta dia simpan di tempat tidur.

5 - Beri dia bantal lain sebagai ganti : Yang ni susah sikit sebab kalau dah terbiasa dengan bantal busuk yang lama. Cuba dengan bertukar-tukar sarung dengan bantal yang lama dulu. So anak tak kan terikat dengan bantal busuk yang lama lebih lama.

Ini apa yang saya amalkan. Alhamdulillah dia menggunakan bantal pada masa yang sesuai sahaja. Tengah melatih dia tanpa bantal busuk terus pulak ni.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

4 comments:

  1. Singgah dari segmen URL Blog kak mia
    Jom singgah => irrayyan.com

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas tips ni...

    p/s : Salam. Terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #7. (^_^). Blog ini telah tersenarai di http://www.mialiana.com/2014/08/senarai-url-blog-7.html

    ReplyDelete
  3. Haha.. dulu ingat lagi ada bantal busuk kecik ni.. taknak peluk langsung.. letak kat tepi je.. kalau takde kat tepi takleh tido.. kalau orang lain tidur atasnya atau peluknya kuat-kuat, haha.. tuan punya bantal ty mengamuk, kononnya bantal busuk tu ty sakit =,="

    ReplyDelete
  4. irrayyan: tq singgah..nanti sy balas singah ye.. ;)
    mia liana: tq coz create segmen tu kt blog u...
    yun sing: funny kan masa kecik dulu.? I pun ada bantal busuk.i buat teman untuk tidur and buat bantal tu macam anak patung...main masak sama2...hahaaha

    ReplyDelete