Friday 8 August 2014

Bakteria Usus Punca Mabuk Ketika Hamil

Assalammualaikum w.b.t

Bila kita sebut tentang kehamilan, atau orang dapat tahu yang kita mengandung, mesti ada yang bertanyakan tentang morning sickness ataupun mabuk ketika hamil. Boleh dikatakan semua wanita yang hamil akan mengalaminya samada teruk atau tidak.

Macamnilah keadaan kita yang sedang mabuk hamil, rasa macam nak tidur kat toilet je kan?
Selalunya morning sickness ni berlaku pada trimester pertama (3 bulan terawal kehamilan).


Apa sebenarnya punca kepada terjadinya mabuk ketika hamil ni? Makan itu tak boleh, makan ini muntah. Tengok makanan pun tak lalu...kesian kan?

Mengikut kata Pakar Gastroenterologi Dan Pengamal Perubatan Semulajadi, Dr Vagif Soultanov di akhbar Metro, seramai 90% wanita hamil berdepan dengan mabuk hamil seperti loya dan muntah. Seolah-olah ini sudah jadi sinonim buat ibu hamil. Katanya lagi, melalui loya dan muntak ketika hamil ni merupakan perlindungan semulajadi tubuh untuk menyingkirkan makanan tercemar yang berkemungkinan boleh menjejaskan bayi dalam kandungan dan juga ibu itu sendiri.

Tapi ada juga ibu-ibu yang mengalami masalah mabuk hamil yang berterusan berbulan lamanya dan ada juga berat badan turun melebihi 5%. Ini sudah tidak normal dan dikenali sebagai hyperemesis gravidarum (HG) dan boleh mengancam nyawa.

Pakar telah mendapati bahawa punca kepada masalah mabuk hamil ini akibat dari bakteria usus yang dikenali sebagai Helicobacter pylori (H.pylori). H.pylori ini merupakan spesis bakteria yang dikenalpasti ketika tahun1982 sebagai penyebab gastritis dan ulser perut. Jangkitan dipercayai berlaku melalui pengambilan makanan atau air yang tercemar dan melalui air liur.

Apa kaitan H.pylori ini dengan mabuk hamil ya? 
Penyelidik membuat hipotesis (penyelidikan) terhadap fasa pertama kehamilan, mendapati perubahan kepekatan bendalir dalam tubuh wanita hamil bertindak mempengaruhi keasidan (pH) perutnya, seterusnya mengaktifkan bakteria H.pylori yang terpendam didalam lapisan perut.

Jangkitan H.pylori ini membebaskan enzim dan toksin yang menyebabkan mabuk hamil berlaku secara berterusan apabila tubuh berusaha sedaya upaya untuk menyingkirkan bakteria tersebut tetapi gagal. Bagi wanita hamil, rawatan antibiotik adalah tidak disyorkan kerana boleh membahayakan janin. Ini
kerana, H.pylori adalah sejenis karsinogen yang paling berbahaya.

Hasil penyelidikan di Rusia, ekstrak jejarum konifer pain yang dikenali sebagai Bioeffective A, dapat membantu perut dan usus kembali berfungsi dengan normal. Selain itu, Bioeffective A ini juga berpotensi sebagai bahana terapeutik tambahan bagi meningkatkan keberkesanan kaedah standard yang digunakan dalam penghapusan H.pylori.

Namun, mabuk hamil ini tidak boleh dihapuskan macam itu sahaja. Ini pandangan saya. Ada ubat atau supplement yang boleh mengurangkan rasa loya, muntah dan pening yang boleh diambil tanpa menjejaskan bayi dalam kandungan. Ada wanita yang bernasib baik, hanya pening-pening kepala di awal kehamilan dan tiada muntah atau alahan lain. Bertuah nya kan?

Jom kita ketahui apa pula cara-cara untuk mengatasi masalah mabuk hamil ni. Hanya klik link dibawah ini untuk ke entri tersebut.

Cara-Cara Mengatasi Masalah Mabuk Ketika Hamil - KLIK SINI

KLIK SINI untuk Tanda-Tanda Awal Kehamilan.

Tadi, saya ada sebut tentang ubat atau supplement yang boleh diambil bagi mengatasi masalah mabuk ketika hamil ni. Saya tak cadangkan ubat, tapi saya cadangkan supplement tambahan. SET KEHAMILAN SHAKLEE ni memang elok diambil oleh wanita hamil dan salah satu fungsinya adalah mengurangkan rasa loya dan muntah-muntah.


+

Antara Kelebihan Set Kehamilan Shaklee ini:

imej dari google
Seperti biasa, andainya anda mahu mencuba produk shaklee, boleh hubungi saya at anytime :) Saya dah merasai kebaikan produk Shaklee, maka saya ikhlas ingin berkongsi kelebihannya dengan anda juga.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment