Wednesday 27 August 2014

Short Tips: Elakkan Bayi Dari Tersedak Susu

Assalammualaikum w.b.t


Tersedak susu selalunya berlaku di kalangan bayi, terutamanya yang disusukan melalui botol. Adalah agak biasa jika bayi termuak/termuntah sedikit selepas menyusu tetapi keadaan ini akan menjadi merbahaya jika bayi termuntah susu di dalam tidur.

Kejadian ini juga senang berlaku jika botol dibiarkan di dalam mulut ketika tidur dan tidak dipantau oleh penjaga. Ketika tidur, susu dari botol akan tetap mengalir walaupun tidak disedut. Ini akan menyebabkan susu terkumpul di dalam mulut dan boleh menyebabkan kanak-kanak atau bayi lemas dan seterusnya tersedak jika mereka hendak.

Pastikan bayi disendawakan selepas menyusu dan jika mereka tidak sendawa dan terus tertidur, tidurkan bayi di dalam keadaan mengiring dan tinggikan sedikit kepala supaya mereka tidak tersedak. Kanak-kanak berumur satu tahun juga berisiko untuk tersedak walaupun risikonya kecil.


Lain-Lain masalah berkaitan dengan bayi yang kita boleh elak dan rawatkan, KLIK SINI. Di entri tersebut ada menerangkan apa yang patut anda lakukan sekiranya anak tersedak makanan dan sebagainya.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) ***************************************************************************************** 
Mama Dan Baby Sihat 
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat 
SMS/Whatsapp: 0125970799 
Shaklee Independent Distributor 
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment