Monday 11 August 2014

Water Tracker: Aplikasi Untuk Bantu Anda Minum Air

Assalammualaikum w.b.t


Sebut pasal banyak mana kita minum air kosong setiap hari, mesti ramai yang tak dapat ikut cadangan sekurangnya 8 gelas air sehari kan? Nak pulak bulan ni banyak open house yang hidangkan air yang manis-manis, berais pulak tu. Menyelerakan sungguh, hilang dahaga. Tak payah minum air kosong dah..huhuhuhu...salah tu, lagi banyaklah kita kena minum air kosong untuk detox segala macam manis masin yang ada dalam badan kita.

Tapi kita selalu lupa nak minum air dan terlupa jugak dah berapa kuantiti air kosong yang kita dah minum, kan? So, saya nak berkongsi salah satu aplikasi yang mengingatkan kita untuk bantu minum air pada waktunya.

Aplikasi untuk bantu kita minum air yang saya nak cadangkan ini adalah Water Tracker. Anda boleh download terus melalui Play Store (Android), iPhone pun ada. Saya dah menggunakannya, alhamdulillah saya dapat disiplinkan diri untuk minum air yang secukupnya sehari-hari.

Kenapa saya pilih Water Tracker sebagai aplikasi untuk remind saya untuk minum air? Kenapa Water Tracker ini banyak membantu saya untuk minum air secukupnya dalam seharian? Ini jawapannya:

Fungsi Water Tracker:

1) Aplikasi yang mempunyai alarm secara automatik untuk mengingatkan anda untul minum air.


2) Kuantiti air yang perlu diminum berdasarkan berat badan anda, umur anda dan juga tahap keaktifan anda.
3) Kekerapan air yang perlu diminum mengikut saiz sukatan cawan/botol minuman anda.

4) Menyimpan rekod kuantiti air yang sudah diambil dalam sehari.

5) Mempunyai statistik untuk sebulan.


6) Paparan Utama aplikasi menunjukkan jumlah yang diambil dalam sehari.

Panduan menggunakan Water Tracker: Aplikasi Reminder Untuk Kita Minum Air.

1) Apabila anda sudah men'download', ikon dibawah ini sudah disimpan di dalam senarai 'shortcut' aplikasi telefon pintar anda.


2) Klik pada ikon tersebut, seterusnya paparan berikut akan dipaparkan:


Hanya dengan menyentuh dan meleretkan jari anda dari kanan ke kiri, anda sudah boleh menggunakan aplikasi Water Tracker ini.

Selepas itu, anda akan dapat lihat paparan muka utama aplikasi Water Tracker seperti dibawah ini:-

Dipaparkan disini kuantiti air perlu diminum telah diset secara default oleh aplikasi iaitu 2000ml dan jumlah yang sudah diambil ialah 0.0ml.

Langkah seterusnya untuk setkan Water Tracker yang sesuai untuk anda:-

1) Klik pada ikon ini:
Kemudian paparan dibawah ini dipaparkan.
Setkan kuantiti air yang selalunya anda minum. Contoh, anda selalu minum menggunakan cawan yang boleh menampung 100ml air. So setkan 100ml. Untuk gambar botol dan tumbler pun disetkan mengikut pengambilan sebenar anda untuk setiap kali anda minum air. Ini hanya untuk memudahkan anda memilih kuantiti yang diambil kelak.

2) Masih di paparan  sama, Klik pada "Calculate" untuk tentukan jumlah air yang perlu anda ambil dalam sehari. Kemudian paparan ini akan dipaparkan:

Setkan waktu untuk anda minum air sepanjang hari, contohnya dari pukul 8.00am hingga 7.00pm. Maka aplikasi ini akan berfungsi mengikut waktu yang ditentukan oleh anda dan ianya ajan menentukan kekerapan untuk anda minum dalam sehari.

Bila sudah siap isi, klik save dan akan kembali ke paparan sebelum ini.

3)  Aplikasi ini sudahpun BERMULA.
Nantikan 'alarm'nya untuk mengingatkan anda untuk minum air.

4) Seterusnya, apabila alarm berbunyi,ikon bentuk botol kecil akan dipaparkan diruangan status paling atas di telefon pintar anda. Klik ikon tersebut dan anda akan dibawa ke paparan utama aplikasi Water Tracker ini semula.


Kemudian, anda perlu minum air dan seterusnya klik pada kuantiti air yang diminum seperti yang terpapar dibawah ini (kuantiti yang dipapar adalah mengikut tetapan yang anda buat sebelum ini).


Sebagai contoh, anda telah minum sebanyak 250ml, maka klik pada 250ml. Sekiranya 260ml, maka klik 250ml dan kemudian klik lagi ikon 1ml selama 10kali (andai anda telah set kuantiti 1botol itu adalah 19ml, maka klik 1 kali sajalah). Ulangi langkah ini setiap kali anda minum walaupun alarm tidak berbunyi.

Jumlah air yang telah diminum akan dipaparkan diruangan ini:

5) Water Tracker akan memaparkan samada anda sudah cukup minum air dalam sehari atau sebaliknya seperti dibawah ini:


Dipaparkan jumlah yang telah diminum dan target sebenar yang perlu anda minum. % akan dikira berdasarkan jumlah air yang telah minum.

SELAMAT MENCUBA!!

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment