Monday 4 August 2014

Penggunaan Puting Kosong Baby

Assalammualaikum w.b.t

tips untuk ceraikan puting kosong
Penggunaan Puting Kosong Baby 
Baby memang sinonim dengan puting kosong atau pacifier kan? Tapi ada jugak ibu-ibu yang memang tak beri langsung pacifier ni kepada baby mereka, bagus tindakan tu sebenarnya. Macam saya pulak, saya berikan Ammar pacifier sejak umurnya seminggu sebab dia suka mengempeng tapi tak menghisap pun susu. Sekadar letak ja. Kakak ipar dan mertua kesian kan saya pada waktu tu, jadinya cadangkan beri pacifier ni sebagai ganti dan memudahkan dia tidur dengan lena.

Sampai sekarang pun, kalau dia nangis, sumbat je pacifier, diamlah dia. Nak tidur, sumbat pacifier, tidurlah dia. Tapi sekarang ni dah stage untuk ajar dia tidak terlalu kerap menggunakan pacifier. Ada jugak yang cakap mulut Ammar muncung sebab pacifier tu, sebenarnya tidak 100%, sedari lahir lagi mulut dia dah berbentuk M bukan JO tau. :)

Saya ada terbaca di majalah SDK mengenai penggunaan puting kosong pada baby. Apa yang perlu kita ambil berat dan langkah-langkah penggunaan puting kosong ini. Untuk artikel penuh, anda boleh rujuk majalah SDK edisi Ogos 2014.
Saya kongsikan mengikut kefahaman saya ye.

Seperti yang kita maklum, puting kosong atau pacifier ni merupakan salah satu alat penenang kepada bayi samada ketika mereka resah, takut, ketika menangis mahupun ketika mahu tidur. Ada baik dan buruknya penggunaan puting kosong ni. Bagi ibu-ibu yang memberikan anak mereka dengan puting kosong ini, beberapa perkara perlu dititik beratkan.

Gunakan Puting Yang Bersih
- Puting kosong perlulah disteril atau dibasuh dengan sebersih-bersihnya sebelum memberikan kepada bayi supaya mereka tidak dijangkiti kuman.  Disarankan beli pacifier yang mempunyai penutup siap-siap seperti gambar dibawah ini. Kerana kebersihan lebih terjaga. Cuci sehingga bersih dipangkal puting yang melekat pada pemegangnya kerana pada bahagian tersebut kotoran senang melekat. Kalau tiada alat untuk sterile, boleh je rendam dengan air panas untuk seketika. 


Tukar Puting Kosong Sekiranya Rosak
-  Kalau anda ada bajet lebih, tukarlah puting kosong baby anda tu sekerap yang mungkin. Jangan biarkan dia bergantung pada satu puting kesukaannya. Nanti susah nak ceraikan. Pastikan puting baby anda itu tidak bocor, tidak berlubang, tidak retak atau pecah untuk mengelakkan dari bakteria terkumpul dan merebak kepada baby anda. Sekiranya masih elok, boleh digunakan seperti biasa.

Hadkan Penggunaan Dan Beri Bila Perlu Sahaja
- Ibu-ibu perlu hadkan penggunaan puting kosong baby  dan memberikannya pada waktu-waktu tertentu sahaja  seperti ketika baby sedang menangis atau ketika mahu tidur. Penggunaan puting kosong yang kerap boleh membuatkan baby mudah kembung kerana mereka seolah-olah menghisap angin. Selain itu, boleh juga menyebabkan infeksi pada telinga baby.

Ceraikan Bila Tiba Waktunya
- Saya pun tengah menunggu waktu yang sesuai untuk pisahkan puting kosong dari Ammar. Ammar dah nak masuk setahun setengah bulan ni. Tapi nampak dia suka dan selesa sangat dengan puting nya tu. Tak ada putingnya, saya dan suami haru biru. Susah nak diamkan dia kalau tak ada puting kosong tu. Seeloknya perlu dipisahkan sebelum baby berusia setahun. Sebab pada ketika ini, gigi mereka sedang mula tumbuh dan lembut, dikhuatiri akan menganggu pertumbuhan gigi bayi nanti, dan risau jugak kalau-kalau 'jo' nanti. Tapi apa lah nak takut kan, braces kan ado. Hehehe

Ibu mertua saya ada memberi tips untuk ceraikan puting kosong dari Ammar, antaranya Sapu gula-gula hacks pada puting kosong tersebut.  Insyallah, mujarab sebab ibu mertua dah lakukan dulu pada suami dan adik beradiknya yang lain :)

Saya pun nak cuba bila Ammar dah nak masuk 2 tahun nanti. Hehehe.. Anda cubalah dan bagitau saya tau pengalaman anda. :)

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment