Thursday 18 September 2014

Cara Merawat Bengkak Susu Secara Tradisional

Assalammualaikum w.b.t



Lunch tadi sembang-sembang dengan kawan, dia baru keluar dari hospital, bersalin kan anak kedua, perempuan tapi kena duduk dalam wad selama 2 minggu sebab bayi nya lahir tak cukup bulan. Lahir pada minggu ke 35 melalui ceaser ekoran dari darah tinggi yang sangat tinggi.

Dah tentulah sembang-sembang pasal anak dan ibu-ibu. Itu dah jadi topik utama kalau mak-mak berlepak ya, bukan buat ketupat. Ooopss.

Dia cerita pengalaman dia masa di hospital tempohari. Syukur susu dia banyak jika dibandingkan dengan anak pertama dulu. Anak pertama pun lahir tak cukup bulan (lahir pra-matang), lahir pada usia kandungan 7 bulan.

Masa di dalam wad ibu dan anak (wad lepas bersalin), ada ibu muda ni baru je melahirkan anak sulung. Umur ibu ini dalam lingkungan 23 tahun. Alhamdulillah, di usia muda dah bergelar ibu.
Ibu muda ni mengalami bengkak susu yang sangat teruk sebab susunya banyak tapi baby tak pandai nak hisap lagi. Penyudahnya, ibu muda ni menangis kesakitan tak henti-henti. Nurse pun tak tahu nak buat apa dah. Tolong urut, tolong picit, tolong suapkan pada bayi pun tak menjadi juga. Payudara ibu muda ni dah bengkak dan mengeras. Ye la, susu banyak terhasil tapi tak boleh nak keluar. Apa lah agaknya rahsia dia dapat susu yang meriah macamtu? Set Penyusuan Lengkap Shaklee tak? Hehehhehe....just joking. Kawan saya pun tak tanya. :)

Ok, berdasarkan pengalaman dari anak pertama, atas nasihat dari doktor juga, kawan saya ni menghulurkan bantuan sebab kesian tengok ibu muda ni menangis-nangis. Nurse pun macam dah give-up. Apa yang dia buat adalah sangat simple dan mudah. Tak terlintas di fikiran saya pun dan saya pun tak tahu cara tu berkesan. Ibu muda tu dah tak sakit dan susu mencurah-curah keluar.

Cara Merawat Bengkak Susu Secara Tradisional

Bila sebut tradisional, tentu anda fikir ia berkait dengan herba kan? Oh tidak! Tak guna apa-apa herba atau minyak pun. Caranya mudah saja. Langkahnya seperti dibawah:

1) Ambil tuala bersih. Tuala Good Morning pun dah ok.
2) Bersihkan puting dengan air suam dahulu. Manalah tahu tersumbat di luaran.
3) Basahkan tuala tadi dengan air panas. Air panas yang baru lepas mendidih. Memang panas tapi anda kenalah tahan sekejap. Celupkan dalam air panas.
4) Terus tekap atau letakkan tuala yang masih panas di payudara anda atau tempat bengkak susu tadi. Sekali lagi, kena tahan. Kejap je panas.
5) Sambil itu, urut perlahan menghala ke puting anda. 
6) Insyaallah, susu akan keluar dan bengkak susu hilang.

Lagi satu, kebetulan pula puting ibu muda ini tadi jenis tenggelam (masuk ke dalam). Barulah kawan saya tahu salah satu puncanya. Bayi tak dapat hisap dengan betul. Dia pun bagi idea pada nurse cara macamana nak keluarkan puting ke luar kepada keadaan yang sepatutnya.

1) Ambil syringe atau picagari. Pastikan muat untuk puting anda.
2) Potong dibahagian hadapan syringe tu
3) Tekapkan pada puting yang tenggelam tadi.
4) Tarik syringe tersebut seperti kita sedang menarik ubat masuk ke dalam syringe.
5) Ulang langkah tersebut sehingga puting keluar. Kena lakukan banyak kali supaya puting tidak tenggelam semula. Kena tahan sakit sikitlah. :)

Mudah je kan? Kalau anda rasa tips ni berguna, share-share la dengan teman anda.


Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment