Tuesday 30 September 2014

Resepi Kuah Kacang Nasi Impit

Assalammualaikum w.b.t

Dah lama saya tak update blog ni. Bukan sebab tak ada idea, bukan sebab malas TAPI saya super duper BUSY dengan projek menjadi vendor kepada 2 butik. Satu di Shah Alam dan satu lagi di Bangi. Wah, vendor apakah itu? Hehehe....nanti saya war-warkan kat sini ye. :)

Saya ni suka sangat makan NASI IMPIT DENGAN KUAH KACANG. Kalau musim raya memang wajib saya makan nasi impit kuah kacang tak kiralah kat rumah sendiri atau rumah orang...nama pun musim raya kan ;) Dah bertahun tak masak kuah kacang tapi bulan lepas berani mati jugak buat sendiri kuah kacang nasi impit sebab ada jamuan 'pot luck'. Alhamdulillah ramai yang cakap sedap.. hidungku sudah kembang semangkuk! Hahaha.

So saya teringin pulak nak share resepi kuah kacang nasi impit saya ni. Jom tengok kenapakah diorang cakap sedap...hihi...

BAHAN-BAHAN:
Kacang Tanah 250gram
Santan dari sebiji kelapa
Bawang Merah 5 ulas (ditumbuk)
Bawang Putih 2 ulas (ditumbuk)
Cili Boh 2 sudu besar (nak pedas boleh tambah)
Serai 2 batang dititik
Asam Keping sekeping sederhana besar
Gula Merah 3 senduk
Gula Pasir 1 senduk (nanti rasa kalau tak cukup boleh tambah).
Garam

CARA-CARANYA:
1 -  Tumiskan bawang tadi sehingga naik bau
2 - Masukkan cili kering yang sudah dibancuh dengan santan (sikit sahaja masukkan santan kedalam cili boh). Tumis sehingga pecah minyak.
3 - Masukkan kacang yang sudah digoreng tanpa minyak dan dibuang kulitnya. Kacau sebati sehingga naik bau.
4 - Masukkan santan, asam keping, serai. Renehkan seketika.
5 - Kemudian masukkan gula merah, gula pasir dan garam secukup rasa. Renehkan sehingga pekat.

Itu saja. Selalunya kuah tu saya renehkan dekat sejam baru lah angkat untuk makan. Lagi lama lagi sedap. Cubalah.

No comments:

Post a Comment