Tuesday 9 September 2014

Tahun Paling Mencabar Bagi Shaklee

Assalammualaikum w.b.t


Terlebih dahulu, saya ingin meminta maaf andai ada yang tidak suka, tidak puas hati dan tidak senang hati dengan entri saya kali ini. Saya pasti anda yang sudah, yang sedang, yang pernah melawati blog Mama Dan Baby Sihat ini, pasti tahu yang saya ini merupakan Shaklee Independent Distributor (SID).

Saya adalah ahli Shaklee yang sah sejak July 2013, dah setahun 2 bulan rupanya saya menjadi SID. Sebelum saya join Shaklee, saya dah mencuba 2 sistem MLM yang agak popular di Malaysia 10 tahun dulu. Tak perlu saya sebutkan disini. So, segala auta-auta dalam MLM saya dah pun hafal. Macamana diorang boleh dapat income dari sistem MLM yang merupakan sistem piramid ini. Shaklee juga MLM! Saya dah blocked MLM dalam kamus hidup saya. Biarlah Shaklee menjadi MLM saya yang terakhir. Cukuplah!

Sejak saya join Shaklee, saya rasa tahun 2014 ni tahun paling mencabar bagi Shaklee. Ini pandangan dan pengamatan peribadi saya sahaja. Semuanya bermula gara-gara kekejaman zionis ke atas rakyat palestin (sebelum ini mungkin ada tapi isu-isu yang kecil yang tidak 'havoc' seperti tahun ni). Sehinggalah isu yang terkini dan masih hangat di 'share' dan diperkatakan di Facebook. Ramai yang like, ramai yang beri komen (tanpa usul periksa). Mesti you all tahu kan apakah isunya. Hmmm...isu pasal cikgu Mary yang mendakwa GLA punca wanita mendapat Cyst.

Kenapa saya kata tahun ni tahun paling mencabar buat Shaklee? Saya teringin nak kongsikan satu persatu.

1) Kekejaman Zionis Ke Atas Gaza
- Heboh di media sosial Shaklee ni menyokong Zionis sebab Shaklee ni keluaran Amerika Syarikat, so secara langsung atau tak langsung Shaklee menyumbang kepada Zionis. Benarkah? Benarkah Shaklee ada kaitan dengan Israel aka Zionis? KLIK SINI untuk entri saya sebelum ini.

Shaklee tidak tersenarai pun sebagai syarikat yang menyumbang kepada Israel dan Shaklee sendiri telah mengumumkan bahawa mereka tidak mempunyai apa-apa kaitan pun dengan Israel.

2) Roger Barnett, CEO Shaklee merupakan Board of Director Ellie Wiesel.
- Umum mengetahui, Yayasan ini menyokong dan memberi sumbangan berbentuk pendidikan (ada jugak yang lain, sila rujuk laman web tersebut) kepada Israel. Secara tidak lansung, Roger Barnett terpalit sama dan terus mengheret Shaklee bersama. Dikatakan bahawa Shaklee penyumbang dana kepada Israel melalui yayasan ini. Sebab Roger Barnett BOD untuk dua syarikat besar ini.

Tapi tahukah anda, Roger Barnett ini orang yang sangat disegani dan berwibawa. Ramai yang nak jadikan dia BOD sebab kebolehannya. Dia banyak menjadi BOD syarikat-syarikat lain, anda boleh google untuk makluman anda. BOD bukannya owner kepada syarikat tersebut, keputusan juga tertakluk kepada pemilik syarikat itu sendiri. Contohnya, kita bekerja dengan sesebuah syarikat, tapi syarikat tu menyokong parti pembangkang dan salurkan dana kepada parti pembangkang sedangkan anda pro-kerajaan, apa yang anda perlu buat? Berhenti kerja? Atau boikot syarikat tempat anda bekerja. Begitu jugalah Roger Barnett ini, dia hanya bekerja. Roger Barnett ini telah berjumpa secara bersemuka dengan Master-Master dari Malaysia ketika mereka meraikan Master-Master di U.S.A baru-baru ini. Dia secara personally telah mengumumkan bahawa dia tidak bersetuju dan tidak terlibat dengan sumbangan dana kepada Israel.

SHAKLEE TIADA KAITAN DENGAN YAYASAN ELLIE WIESEL secara langsung atau tidak langsung. Dan Roger Barnett BUKANLAH WAKIL SHAKLEE untuk urusan beliau dengan syarikat-syarikat lain atau hal-hal peribadi beliau.

3) Buah Tomato Diimport Dari Israel Untuk Produk Carotomax
- Ada yang melaporkan Shaklee mendapatkan sumber tomato daripada negara Israel untuk menghasilkan produk Carotomax.

Ini tidak BENAR! Shaklee tiada sebarang hubungan perdagangan dengan negara Israel apatah lagi membeli sumber-sumber bahan mentah/proses untuk menghasilkan produk mereka.

4) BOIKOT Shaklee
- Ini rentetan dari isu Israel. Terpampang disemua media sosial, ramai yang nak boikot Shaklee.

Ada SID yang menerima personal mesej dari customer yang mengatakan mereka tidak akan membeli produk Shaklee lagi dan akan memboikot produk Shaklee terus dan selamanya. Ada juga SID yang dicemuh. Tamparan hebat untuk semua SID. Sayangnya, mereka memboikot TANPA ILMU. Tak perlu rasanya saya cerita lebih lanjut 'cara yang betul' untuk boikot ni. Ini adalah salah satu pandangan dari IRFAN KHAIRI berkenaan boikot: KLIK SINI untuk ke entri beliau. Boikotlah dengan ilmu. Rakyat Palestin pun MINUM COKE!

5) Cikgu Mariyana Dapat Cyst Sebab Makan GLA
- Kecoh awal minggu ni pasal Cikgu Mary ni. Rasanya ramai yang dah tahu kan?
Beliau mendakwa ramai wanita yang mendapat cyst sebab makan GLA Complex dan mahu membawa kes tersebut ke muka pengadilan. Inilah produk yang membuatkan beliau dapat Cyst. Dan ramai lagi yang mengaku yang mereka dapat Cyst sebab makan GLA ni.


Saya pun keliru pada awalnya, sebab beliau ada menyatakan doktor pun dah mengesahkannya (maafkan saya andai tersilap). Ini jawapan dari seorang Doktor yang bernama Dr Malinda, dia up pasal isu cyst, fibroid dan sebagainya. Saya ada buat entri (copy paste) dari penjelasan beliau, sila ke entri KENAPA RAHIM BENGKAK mengetahui punca cyst, fibroid. Anda juga boleh follow Facebook beliau DISINI.

Ini antara TESTIMONI GLA: http://mamadanbabysihat.blogspot.com/2014/08/testimoni-gla-shaklee-mudah-hamil.html

Rentetan dari isu Cikgu Mary ini, pihak Shaklee telah menghantar 'surat cinta' kepada beliau, harap isu ini dapat diselesaikan dengan cepat dan aman tanpa saman-saman. Shaklee sebuah syarikat yang besar yang ada pakar-pakar dalam penghasilan kesemua produknya. Bukannya produk yang 'upah' kilang yang sama tapi buat label-label berlainan (macam produk kecantikan, tak perlu saya sebut kot). Shaklee ada tanam pokok sendiri, ada kilang sendiri, ada pakar sendiri untuk pantau kualiti dan keberkesanan sesuatu produk serta yang penting ia adalah selamat dan semulajadi. Shaklee dah 50 tahun kalau anda tidak tahu. So, bukan nak banggakan Shaklee, tapi itulah hakikatnya. Bukan produk cap ayam. Sudah tentu Shaklee memandang serius dan mengambil langkah yang bersesuaian terhadap isu yang berbangkit mengenai produk mereka.

Ini surat cinta Shaklee kepada Cikgu Mary. Surat ini diupload di Facebook Official Page Shaklee Malaysia. Anda boleh singgah ke sana. :)


Ada lagi sebenarnya isu-isu yang berbangkit tapi itu sekadar isu biasa yang sudah basi. Master-Master Shaklee pun sudah bosan melayan. Saya pun malas nak layan isu-isu macam ni. Biarlah anda membuat penilaian sendiri, saya yakin rakyat Malaysia pengguna yang bijak. Anda ada hak anda, saya juga ada hak saya. Yang penting, niat saya untuk memperbaiki kesihatan orang disekeliling saya dan sesiapa saja yang inginkan tubuh badan yang sihat. Niat saya hanya untuk membantu dengan ikhlas atas nama Allah s.w.t.

Semoga dipermudahkan urusan kita semua, amin!

p/s: entri ini bukan bagi pihak Shaklee, ini adalah luahan hati saya sendiri. Maafkan saya andainya ada yang terguris atau tidak puas hati dengan entri saya kali ini.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment