Monday 15 September 2014

Senarai Barang Untuk Ibu Menyusu Yang Berkerja

Assalammualaikum w.b.t


Tahniah saya ucapkan kepada ibu-ibu baru yang menanam azam untuk menyusui bayi anda selama yang mungkin. Mudahan sampai 2 tahun. Ibu yang bekerja terutamanya, banyak dugaan untuk anda sepanjang tempoh penyusuan ni, almaklumlah kalau kita berkerja dengan orang. Waktu pam kita perlu jaga tapi pada masa yang sama kita kena ikut arahan bos. Tambahan pulak kalau sibuk dan kerja bertimbun-timbun untuk siapkan. Dalam hati kita ni pulak sibuk menghitung waktu untuk mengepam, kalau miss waktu pam akan beri kesan terhadap penghasilan susu kita. Macam tu la yang saya rasakan dulu.

Sebelum saya sentuh topik entri kali ini, saya nak share sikit persediaan sebagai ibu menyusu yang berkerja macam saya dulu. Ini pengalaman saya sendiri, lain orang mungkin lain caranya.

Sebagai ibu baru pada masa tu, saya perlu sediakan diri saya dari segi mental dan fizikal.
Badan tak boleh penat sangat, hati tak boleh runsing sangat, nanti susu tak banyak yang dapat. Kalau saya stress masa mengepam lagilah sikit yang dapat.

TIPS Dari Saya
Untuk mengelakkan saya stress bila masuk kerja nanti, saya sudah mengolah jadual pam saya mengikut jadual waktu saya berkerja nanti. Ada 3 sesi rehat, iaitu pagi, tengahari dan petang. Maka jadual saya pun tiga kali jugak. Tempoh mengepam juga saya ikut tempoh rehat di tempat kerja jugak. Iaitu 15 minit, 30 minit dan 15 minit.
Ini bagi membiasakan badan dan otak saya supaya dapat signal yang sama bila saya berkerja nanti, Tak adalah otak keliru dengan jadual saya yang tiba-tiba berubah dan Insyaallah susu akan kekal meriah!

Saya banyakkan mengepam dari menyusu secara terus pada waktu siang tapi akan menyusukan secara terus (direct feeding) ketika malam sampailah ke pagi. Supaya badan dan otak kita akan biasa dengan jadual kita ditempat kerja nanti.

Saya nak share lagi tapi rasanya saya nak buat entri khas pasal persediaan sebagai ibu menyusu yang berkerja nanti. Insyaallah, tunggu ye :)

Ok, back to the original topic. Mungkin ramai ibu-ibu baru yang sedang menghitung hari untuk masuk kerja semula atau bakal-bakal ibu yang tak ada idea apakah barang keperluan bagi ibu menyusu yang berkerja. Barang apa yang perlu di bawa, barang apa yang perlu beli dan sebagainya. So, saya kongsikan disini ya (berdasarkan pengalaman sendiri jugak).

SENARAI BARANG KEPERLUAN BAGI IBU MENYUSU YANG BERKERJA

** sesuai untuk rumah pemgasuh atau nursery. Saya menghantar anak saya ke pengasuh.

1) Breastpump - Seeloknya double breastpump sebab menjimatkan masa dan dapat lebih banyak susu.

Contoh Double Breastpump
2) Cooler Bag - Untuk simpan susu perahan. Seeloknya beli yang boleh simpan breastpump sekali. Sangat penting untuk menyimpan stok susu perahan, tak perlu simpan di dalam peti sejuk. Ia mampu menyimpan susu perahan anda selama 8-10jam dengan baik. Setibanya dirumah, pindahkan susu perahan ke dalam peti sejuk.

Cooler Bag 2 in 1: Atas tempat untuk simpan breastpump, bawah untuk simpan stok susu perahan
3) Breast Milk Storage Bottle - Botol susu untuk menyimpan susu perahan. Kalau sekali pam anda dapat 8oz, ada 3 sesi pam, so anda perlu lah membawa 6 botol susu kosong. 1 botol selalunya paling banyak pun boleh simpan 5oz susu. Ada jenama Autumnz, Jingle Jungle dan sebagainya.

Storage Bottle
4) Breast Milk Storage Bag - Sterile Bag untuk menyimpan susu. Saya selalu gunaka ketika emergency, manatau tetiba hari tu susu terlebih meriah dan tak cukup botol susu. So, storage bag ni sebagai penyelamat. :)


5) Ice Pack - Sangat perlu untuk mengekalkan susu perahan kita sentiasa dalam keadaan sejuk supaya susu tak akan basi dan susu bebas dari bakteria. Beli 3 atau 4 pack (selalunya satu kotak ada 3 pack) dan letakkan ke dalam Cooler Bag sebelum pergi berkerja. Pastikan ice pack sudah dibekukan lebih dari 8 jam bagi memastikan ia kekal sejuk dan bertahan selama 8 jam di pejabat.




OPTIONAL 

1) Nursing Cover - Kalau anda pam ditempat terbuka seperti Surau, anda digalakkan memakai Nursing Cover untuk menutup payudara anda :)


2) Washable/Disposable Breastpad - Sekiranya anda mempunyai susu yang banyak sehingga basah, disarankan memakai breastpad ini.


3) Air Yang Mencukupi - Penting untuk penghasilan susu ibu, paling kurang adalah 3 liter sehari.

4) Supplemen Tambahan Seperti Set Penyusuan Lengkap Shaklee. Dapat membantu anda tidak stress, dapat membantu memperbaiki hormon anda, dapat memberikan tenaga dan protein sekaligus menyumbang kepada penghasilan susu yang meriah!

P/S: Saya pun ada menjual produk keperluan ibu menyusu, anda boleh lah ke Facebook Chumel House, atau Instagram: chumelhouse. PM terus pun boleh ke 0125970799 (SMS, Whatsapp, Telegram).

Untuk mengetahui cara-cara membekalkan susu perahan ke rumah pengasuh pula, anda boleh KLIK SINI untuk lebih lanjut. Senang dan mudah je asalkan ikut caranya. Pengasuh pun senang nak handle susu perahan anda. :)

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment