Friday 19 September 2014

WAHM, Itu Impian Saya

Assalammualaikum w.b.t



WAHM. Apa itu WAHM?
WAHM ialah Working At Home Mom. Melayu nya adalah Surirumah Yang Berkerja Di Rumah.
Paling mudah surirumah yang buat bisnes dari rumah.

Wahhh...saya jeles dengan WAHM seperti Kak Wana, Lin Chalo dan lain-lain WAHM yang saya kenal. Mereka ni bukan calang-calang orang, semuanya berkelulusan Ijazah dan pernah kerja makan gaji masuk kerja pukul 8.00am habis kerja pukul 5.30. Tapi keluar dari rumah pukul 7 pagi sampai rumah pukul 7 malam. Gaji hujung bulan masyuk je. Tapi puaskah anda?

Dulu lepas grad, dapat ijazah, saya berazam nak kerja SAMPAI PENCEN! Nak  dapat JAWATAN TERTINGGI dalam jabatan yang saya kerja. Nak GAJI BESAR dari sekarang dan dulu-dulu. Itu cerita 10 tahun yang lalu saat saya masih mentah tentang dunia pekerjaan, masih mentah dalam kehidupan. Yang saya nampak HANYA DUIT, nak KAYA!

Namun, lama kelamaan sebenarnya bukan itu yang saya nakkan. Bukan itu yang membuatkan saya puas. Walaupun cukup bulan dapat gaji sesuai dengan lulusan ijazah saya dan dengan pengalaman berkerja selama hampir 10 tahun kini, hati saya sangat BERCITA-CITA ingin jadi WAHM.

Masyarakat kita dah terbiasa dengan  Orang Perempuan Duduk Goyang Kaki Kat Rumah, Makan Duit Laki je. Senang Hidup. Maafkan saya cakap macam ni, tak semua tapi banyak. Bila isteri yang berkelulusan duduk di rumah, tak bekerja sementelah suami pula mampu menyara sepenuhnya keluarga, dicakap pula tak pandai cari kerja dan macam-macam hal lagi.

Betapa mulianya menjadi surirumah yang ada masa sepenuhnya dengan keluarga terutama anak-anak. Saya rasa sedih tiap kali pergi kerja, Ammar masih lena di sisi suami. Pulang dari kerja, Ammar dah ada di rumah bermain bersama suami. Saya rasa FAIL sebagai IBU sebab saya tidak ada cukup masa dengan Ammar, Masa siangnya banyak dihabiskan bersama Mama Ida nya (pengasuh saya). Isnin hingga Jumaat, saya hanya ada 4 jam untuk bermain dan memahami Ammar, sedangkan pengasuh saya ada masa 12 jam sehari bersama Ammar. Saya CEMBURU!

Saya rasa bersalah pada anak sendiri seolah-olah saya abai tanggungjawab saya. Sebab itulah sejak ada anak ni, hati saya meronta-ronta untuk menjadi WAHM yang berjaya. Saya dah mula berjinak secara serius dalam bisnes menjual produk bayi dan keperluan bayi serta ibu-ibu. Terkini, saya sudah mula membeli mesin jahit global gsm-505 padahal saya tak tahu menjahit langsung. Dan semestinya Shaklee. Ini semua bukan suka-suka untuk mengisi masa lapang, tapi sebagai pembakar semangat saya untuk terus bercita-cita menjadi WAHM yang berjaya.

WAHM bukan surirumah yang tiada ilmu kini, rata-rata sekarang sedar bahawa bekerja sendiri lebih berkat lebih memuaskan hati. Diumur 3 siri, saya sudah tidak mampu menahan telinga dan menahan emosi. Mental saya seolah-olah dibuli, saya yang membiarkan mental saya dibuli. Ruginya hidup saya kalau selamanya saya biarkan terus dibuli. Hidup ini singkat, biarlah diisi dengan perkara yang boleh menggembirakan kita, biarlah emosi kita tenang tidak terlalu memikirkan hal mudah yang menjadi rumit akibat dicipta oleh manusia sendiri. Saya tak suka jadi hamba kerja.

Saya ingin jadi WAHM yang berjaya, saya rela simpan Ijazah yang saya ada untuk banyak masa bersama keluarga disamping mengejar cita-cita menjadi usahawan yang berjaya hanya dari rumah.
Doakan saya ye. Aminnnn


Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment