Monday 14 April 2014

Kesukaran untuk Hamil, Apa Puncanya?

Assalammualaikum w.b.t

** tidak sesuai untuk remaja bawah 18 tahun.

Syukur ada kesempatan untuk saya coretkan kat sini lagi.
Kali ni saya nak kongsikan mengenai kesukaran wanita untuk hamil. Kebetulan semalam ada bersembang dengan kawan saya mengenai topik ni, so saya rasa elok saya kongsikan dengan anda semua.


Kajian ada menyatakan 85% pasangan berkahwin mudah untuk mendapat zuriat manakala yang selebihnya amat sukar berikutan punca dan sebab yang berbeza.

ANTARA PUNCA KESUKARAN UNTUK HAMIL IALAH:-

1) Faktor umur
Wanita yang menjangkau usia 35 tahun ke atas mempunyai potensi yang sangat kurang untuk mengandung. Dr Michael Zinaman dari Loyola University Medical Center mencadangkan wanita berumur 35tahun keatas yang baru berkahwin, sebaiknya pergi mendapatkan nasihat doktor setelah 6 bulan berkahwin sekiranya masih didapati tidak mengandung.

2) Ketidakstabilan kitaran haid wanita
Tahukah anda bahawa untuk membolehkan seseorang wanita itu mengandung, sperma perlu disenyawakan dengan ovum dalam masa 12 hingga 24jam selepas kitaran ovulasi (subur) wanita berlaku. Sebab itulah penting untuk kita tahu waktu subur si isteri. Waktu subur seorang wanita adalah 14 hari sebelum kitaran haid nya tamat. Bila? Hari ke 14 selepas hari pertama isteri didatangi haid atau boleh juga dikatakan 14 hari sebelum kitaran haid pada bulan yang berikutnya. Hanya hari ke 14 ovum sedia untuk disenyawakan, sekiranya tidak maka ia akan mati dan hilang seterusnya gugur sebagai haid. Selain dari itu, tanda yang mudah dan jarang disedari wanita adalah, waktu subur mereka boleh dikenalpasti dengan bertambahnya mukus (seolah-olah keputihan) pada vagina. 

Di bawah ini, cara mudah untuk wanita mengenalpasti perbezaan mukus di vagina ketika subur dan normal.



Jika wanita mengalami masalah ketidakstabilan kitaran haid, dimana ianya tidak menentu pada setiap bulan contohnya kadangkala haid nya hanya 4 hari, kadangkala 8 hari. Dan ada juga yang mengalami haid 2 kali sebulan. Seterusnya kitaran haid nya sudah menjadi tidak menentu, ini akan menyukarkan si isteri untuk hamil ekoran dari ketidakstabilan hormon. Mengapa ini berlaku? Setiap wanita tidak sama tindakbalas terhadap hormon kesuburannya. Kebiasaannya, ia berlaku pada tahap awal haid dan hampir untuk menopous. Selebihnya adalah disebabkan beberapa faktor, mengikut laporan Times of India; antara faktornya ialah MASALAH BERAT BADAN, TIDAK MENGAMALKAN DIET PEMAKANAN YANG SIHAT DAN BETUL, KEPENATAN AKIBAT AKTIVITI/SENAMAN YANG SANGAT LASAK/BERAT,  MENYUSUKAN BAYI, dan akhir sekali adalah MASALAH KESIHATAN yang dihidapi oleh wanita tersebut.

3) Tekanan (stress) dan kurang rehat
Ya. Ini adalah salah satu sebab kenapa pasangan sukar untuk dapat zuriat. Tidak semestinya hanya pada isteri, suami juga turut memainkan peranan. Sekiranya salah seorang mengalami tekanan di tempat kerja misalnya, ia akan mengganggu kesuburan ovum/sperma tersebut. Mungkin sperma tidak dapat bertahan lama sebelum sampai ke tiub fallopio untuk disenyawakan. Dan juga ovum yang matang tidak dapat dihasilkan.

Justeru, eloklah pasangan suami isteri pergi bercuti untuk seketika. Ini memang benar, salah seorang kawan saya menghadapi tekanan di tempat kerja dan sedih kerana hampir setahun berkahwin masih lagi tidak hamil. Kawan saya dan suaminya akhirnya pergi bercuti selama seminggu, dan alhamdulillah bulan berikutnya kawan saya didapati hamil.

4) Tibu Fallopio tersumbat
Anda perlu mendapatkan nasihat doktor untuk memastikan hal ini. Sekiranya tiub fallopio anda tersumbat, maka sperma tidak dapat melaluinya untuk bersenyawa dengan ovum. Banyak faktor mengapa tiub fallopio tersumbat antaranya ialah jangkitan kuman. 

5) Ubat-ubatan yang diambil
Harus diambil perhatian terhadap ubat-ubatan atau vitamin yang anda ambil, anda perlu mendapat nasihat dari doktor untuk memastikan ia tidak menganggu hormon untuk membolehkan anda hamil. 

6) Sperma tidak matang
Ada segelintir lelaki tidak dapat menghasilkan sperma yang matang untuk disenyawakan. Sperma yang dirembeskan selepas bersama, perlu 30% dari jumlah sperma itu adalah mempunyai bentuk yang normal dan 50% daripadanya perlulah bergerak dengan betul untuk disenyawakan, sekiranya tidak mencapai tahap ini, kejayaan untuk disenyawakan adalah sangat rendah.

Anda boleh berjumpa dengan doktor untuk ulasan yang lebih lanjut dan terperinci bersesuaian dengan masalah yang anda hadapi seperti 6 punca sukar untuk hamil di atas.

Anda janganlah berputus asa, Allah juga meminta untuk kita berusaha untuk mendapatkan apa yang kita hajati, Insyaallah dengan berkat usaha, doa dan tawakal, Allah perkenankan doa anda untuk mendapatkan zuriat selepas mencuba SET KESUBURAN SUAMI ISTERI SHAKLEE. Mana tau kan? Ini salah satu cabang usaha juga.

Akan saya ceritakan pada entri yang akan datang mengenai SET KESUBURAN SUAMI ISTERI SHAKLEE ini.



*** Perlu diingatkan bahawa SET KESUBURAN SUAMI ISTERI SHAKLEE hanya membantu anda untuk mendapatkan zuriat BUKAN jaminan untuk dapat zuriat. Semuanya di atas kehendak Allah s.w.t juga.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :)

*****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799

Shaklee Independent Distributor

No comments:

Post a Comment