Tuesday 15 April 2014

Pneumonia = Sering menyerang bayi dan kanak-kanak


Assalammualaikum w.b.t

Saya terpanggil untuk berkongsi mengenai topik PNEUMONIA ini apabila anak kawan saya disahkan menghidap PNEUMONIA pagi tadi dan sekarang terpaksa ditahan di wad kanak-kanak.

Anak kawan saya tu baru berusia 4 tahun dan sangat aktif sebenarnya tapi sering demam dan batuk. Kesian dia. Saya juga terkejut mendapat berita ni pagi tadi. Namun, keadaan anak dia stabil cuma perlu pemantauan daripada doktor.

APA SEBENARNYA PNEUMONIA?



Pneumonia merupakan jangkitan terhadap PARU-PARU yang boleh menyerang orang dewasa dan juga kanak-kanak. Ia disebabkan oleh virus, bakteria, kuman dan parasit.
Pneumonia ini merupakan antara musuh utama yang menyebabkan punca kematian utama kanak-kanak di dunia pada masa kini.

BAHAYA TAK?
Untuk pengetahuan anda, Pneumonia telah membunuh kira-kira 1.1million kanak-kanak berumur bawah 5 tahun setiap tahun.

Paru-parunya mempunyai takungan yang kecil yang dipanggil ALVEOLI , dimana alveoli ini dipenuhi dengan udara apabila orang normal bernafas. Apabila individu tersebut mempunyai Pneumonia, Alveoli dipenuhi dengan cecair dimana akan mengakibatkan penghidap sukar untuk bernafas ekoran dari kemasukan oksigen yang terhad ke dalam paru-paru.

BAGAIMANA PNEUMONIA BOLEH DIJANGKITI OLEH KANAK-KANAK?



Pneumonia ini boleh tersebar dengan bermacam-macam cara. Virus atau bakteria selalunya didapati pada hidung dan mulut kanak-kanak dan boleh dijangkiti apabila mereka menarik nafas. Pneumonia juga boleh tersebar melalui batuk dan bersin daripada individu lain terutama keluarga terdekat yang mempunyai pnuemonia dan masalah kesihatan seperti batuk-batuk. Ada juga yang dijangkiti melalui darah yang selalu berlaku pada peringkat masih bayi lagi.

Selain itu, pneumonia juga boleh terjadi akibat daripada:-
a) Pencemaran udara didalam rumah atau bangunan, seperti asap memasak.
b) Tinggal di rumah yang dipenuhi ramai penghuni
c) Ibu bapa yang merokok

SIMPTOM PNEUMONIA
Bagi kanak-kanak, perhatikan cara mereka bernafas. Kanak-kanak yang sering batuk-batuk atau seperti sukar untuk bernafas, samada demam atau tidak, selalunya pneumonia boleh dikenalpasti pada ketika ini. Ia akan mengakibatkan kanak-kanak tersebut bernafas dengan lebih laju dari biasa dan juga dada mereka seolah-olah menarik kedalam ketika bernafas (bagi kanak-kanak normal, dada seolah mengembang ketika bernafas).

CARA MERAWAT PNEUMONIA
Pneumonia boleh dirawat dengan pengambilan antibiotik. Sekiranya perlu, penghidap pneumonia perlu dirawat dihospital untuk pemantauan lebih lanjut dari pihak doktor.

CARA UNTUK MENCEGAH PNEUMONIA

1) Imunisasi -
Pengambilan imunisasi terhadap Pneumococcus dan batuk kokol/batuk kering (whooping cough) adalah imunisasi paling efektif untuk mencegah Pneumonia.

2) Pengambilan Nutrisi yang secukupnya -
Ini adalah penting untuk kanak-kanak mencegahnya secara semulajadi. Bermula dengan menyusukan bayi secara eksklusif sehingga 6 bulan mampu mencegah pneumonia ini.

3) Kawalan terhadap faktor persekitaran -
Kurangkan aktiviti luar apabila mengetahui persekitaran yang anda diami tidak sihat. Sebagai contoh, ketika musim jerebu. Selain itu, mengamalkan tahap kebersihan yang optimum ketika dirumah dan diluar.

Secara mudahnya, anda boleh mengambil supplemen untuk anak anda bagi mencegah pneumonia ini. Pastikan supplemen itu dapat meningkatkan daya tahan penyakit atau antibodi anak anda. Cegahlah sebelum parah. Saya juga ada SET IMUNISASI KANAK-KANAK sekiranya anda ingin mencubanya. Sila ke entri ini untuk lebih lanjut mengenai set imunisasi kanak-kanak ini dengan KLIK SINI.

** sumber dari WHO
** saya bukanlah pakar kesihatan, sila berjumpa dengan doktor anda untuk lebih lanjut.

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor

No comments:

Post a Comment