Tuesday 22 April 2014

Mitos Sepanjang Kehamilan

Assalammualaikum w.b.t


Anda kini sedang hamil? Tahniah!

Saya pun pernah merasai saat-saat indah ketika hamil pada pertengahan tahun 2012 sehinggalah saat melahirkan pada tanggal 21 Februari 2013. Alhamdulillah, syukur!!!

Saya dapat tahu yang saya mengandung ketika kandungan baru berusia 3 minggu. Saya dan suami tersangatlah happy, baru hampir 2 bulan kahwin saya dah disahkan mengandung. Memang kami berdua sangat menunggu saat tu disebabkan usia kami berkahwin sudah pun lewat, risau jugak kalau-kalau lambat 'lekat'. Alhamdulillah, Allah perkenankan doa kami untuk memiliki zuriat cepat.

Sepanjang tempoh kehamilan memang sangat mengujakan walaupun sakit pinggang, sakit belakang, walaupun nak tidur cukup seksa, nak naik tangga seksa, semuanya tak selesa lah. Saya pun pernah mengalami alahan yang teruk di awal kehamilan. Hmm..seronok je bila diingatkan balik.

Dalam tempoh 9 bulan tu, macam-macam pantang larang, tips dan petua yang saya dapat dari kedua-dua belah keluarga. Ada yang dari rakan-rakan. Tapi kat entri kali ni, saya nak kongsi tentang mitos moden yang patut atau perlu kita ikut atau buat ketika mengandung. Mitos tradisi akan saya kongsikan pada entri akan datang :)

Jom kita tengok MITOS MODEN dulu. Betul ke salah mitos-mitos ni?

MITOS #1 - Cocoa Butter Boleh mengurangkan kesan rekahan mengandung (stretch mark)
Tidak benar sama sekali ya. Sesetengah wanita tidak sesuai menggunakan cocoa butter ini dan akan mengakibatkan kulit menjadi lebih sensitif serta alahan.

Namun, penggunaan cocoa butter ini dapat mengurangkan gatal-gatal di perut.

MITOS#2 - Tidak boleh naik flight ketika awal dan akhir trimester
Hmm...menurut kajian juga ianya tidak benar. Keliru? Saya pun! :)
Sebenarnya boleh cuma syarikat penerbangan tidak mahu tanggung apa-apa risiko contohnya terberanak dalam flight, sapa nak sambut baby? sapa nak tolong potong uri? Sekali lagi, menurut kajian, wanita boleh je naik flight walaupun kandungan berusia 2 bulan...kawan saya baru je naik flight bulan lepas, ok je dia. Yang penting, tak effect pada kandungan pun. So jangan takut dah lepas ni ya.


MITOS#3 - Tak boleh bela kucing
Saya suka sangat bela kucing sebelum kahwin. Tapi kucing saya dah mati sehari sebelum saya bertunang. Selepas tu, memang tak bela kucing dah sebab tak nak sedih bila kucing mati.

Boleh je nak bela kucing, baby dalam kandungan tak effect pun. Tapi kalau ibu mengandung yang ada alahan terhadap bulu seperti kucing, memang tak bolehla. Tapi ibu mengandung tidak digalakkan mencuci tempat najis kucing sebab ada banyak bakteria di situ dan juga disebabkan oleh risiko  toxoplasmosis. Toxoplasmosis ni adalah sejenis penyakit parasit. So, better elakkan mencuci tempat najis kucing dan seumpamanya.

MITOS#4 - Sushi membahayakan
Saya suka sangat makan sushi, sashimi..nyum-nyum. Tapi ramai orang cakap bila mengandung tak boleh makan sushi. Benarkah?
Boleh je nak makan sushi tu TAPI jangan ambil ikan mackerel, ikan todak , jerung (ada orang makan sirip jerung, terutama dalam sushi). Tapi sushi mentah masih tak boleh ya sebab penuh dengan bakteria.
Sushi yang dimasak pun ada tau, mesti ramai yang xtau..kalau dah masak, boleh makan tapi kena kawal sikit kuantiti pengambilannya. Ini kerana, makanan laut seperti ikan mengandungi banyak merkuri yang tidak berapa elok jika diambil berlebihan.

Dan juga jangan makan terlalu banyak tuna, jangan lebih 12oz dalam seminggu. Sebab tuna ni banyak merkuri didalamnya, jika ambil berlebihan akan memberi kesan kepada perkembangan bayi.

MITOS#5 - Mewarna (dye) rambut
Anda penah dengar atau terbaca yang perempuan mengandung tak boleh dye rambut?
Mengikut kajian sekali lagi, boleh je nak dye rambut. Tidak memberi kesan kepada bayi dalam kandungan sebab bahan kimia yang digunakan untuk mewarna rambut tersangatlah sedikit diserap oleh badan melalui pernafasan kita.

Sekiranya anda tetap risau tapi tetap nak dye rambut, dinasihatkan melakukannya ketika kandungan sudah masuk ke fasa yang kedua iaitu bulan ke 4 dan ke atas.

Sekarang ni ada dye rambut yang dikatakan diperbuat dari bahan semulajadi dan bebas kimia. Sebenarnya tidak, sebab mereka memerlukan bahan kimia sintetik untuk menghasilkannya. So awas!

MITOS#6 - Seks ketika hamil, tak boleh!
Boleh ke tak boleh? Kandungan tak ada kesan sampingan ke nanti?
Boleh je asalkan posisinya selamat.

MITOS#7 - Dilarang minum kopi
Ruginya sapa yang tak suka kopi. Aroma dia mendamaikan jiwa saya :)
Waktu saya mengandung dulu pun saya tak minum kopi. Tapi betul ke kopi dilarang minum oleh perempuan mengandung?
Boleh tapi jangan lebih dari 1 cawan sehari, baby dalam kandungan selamat. Jangan risau!

MITOS#8 - Tidur dengan posisi mengiring ke kiri
Saya penah buat tapi sama je rasa tak selesanya. Huhuhu... Mitos ni salah ya. Tiada bukti atau kajian mengatakan perempuan mengandung elok tidur mengiring. Tidur je sesuka hati asalkan selesa.

MITOS#9 - Boleh tentukan jantina bayi hanya tengok perut ibu!
Waktu saya mengandung dulu, ramai yang meneka jantina baby saya. Sebab saya tak scan pun. Ada yang cakap lelaki ada yang cakap perempuan. Tapi naluri saya ianya lelaki. Dengan doa alhamdulillah dapat baby boy.

Kajian tiada mengatakan hanya melihat perut sahaja mampu menentukan jantina bayi. Kalau tengok perut je dah dapat tau, tak adalah scan kan?


MITOS#10 - Kerap berjalan kaki mempercepatkan proses kelahiran
Tak betul, berdasarkan kajian jugak. Tapi dengan berjalan dapat mengurangkan ketidakselesaan dan dapat menenangkan ibu mengandung terutama apabila menunggu saat melahirkan.

MITOS#11 - Ibu mengandung perlu makan untuk 2 orang. Ye ke?
Ye ke macam tu. Saya dulu tetap kawal makan sebab takut berat naik banyak nanti kena minum air gula walaupun tak ada kencing manis.
Sebenarnya, ibu mengandung hanya memerlukan 300 kalori sahaja untuk sehari. Bila makan berlebihan, bayi dalam kandungan jadi lebih besar.

♡♡♡♡♡♡
Pernah ke anda dengar mitos-mitos kat atas ni? Pernahkan. Ada yang ikut jugak.. ini berdasarkan kajian para doktor di US. Yang penting kita perlu jaga kesihatan kita pada tahap yang optimum untuk bayi dalam kandungan kita.

Dalam keprihatinan kita untuk mendapatkan kesihatan yang optimum, kita perlu sentiasa mengambil makanan yang berkhasiat. Dengan makanan saja tak cukup, perlu ambil supplemen tambahan juga. Set Kehamilan Shaklee antara supplemen yang bagus untuk ibu mengandung.

Okla, jangan lupa untuk follow ya. Saya akan update entri untuk mitos tradisi pulak nanti..:)

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor

No comments:

Post a Comment