Thursday 24 July 2014

Kempiskan Perut Selepas Bersalin

Assalammualaikum w.b.t


Masalah utama wanita tidak kiralah yang bujang ataupun yang sudah berkahwin adalah masalah perut buncit. Betul tak? Tapi ada wanita yang perutnya sentiasa flat walaupun dah beranak 4 5 orang. Jelesnya!!!
Macamana diorang jaga perut diorang ye? Saya pun tak dapat nak kekalkan perut flat tu. Huhuhuhu. Untuk wanita yang sudah bersalin, kunci utama untuk kekalkan perut yang flat tu ketika dalam pantang. Perlu pantang betul-betul dan perlu berbengkung ketat-ketat. Tak lupa jugak perlu bertungku. Masa berpantang paling tak selesa kan? Paling cerewet nak jaga diri. Kalau nak badan cantik semula kena lah tahan kan? :)

So, saya nak kongsikan tips-tips untuk kempiskan perut yang boleh diamalkan ketika dalam pantang. Tapi petua ni sesuai jugak untuk yang rajin berbengkung walaupun tak berpantang. Jom kita sama-sama tengok apa tips-tips tu.

TIPS KEMPISKAN PERUT KETIKA BERPANTANG/LEPAS BERSALIN

1) Asam Jawa
- Rebus asam jawa dengan campurkan sedikit air. Kuantiti asam jawa tu biarlah cukup untuk sapuan ke keliling perut dan pinggang. Biarkan suam sedikit tapi bukan suam suam kuku. Biar agak panas sedikit tapi janganlah sampai melecet pulak perut. Sapu ke perut kemudian bolehlah berbarut atau berbengkung.

2) Kapur Dan Limau Nipis/Purut
- Setengah orang guna limau nipis, ada jugak yang guna limau purut. Caranya hanya hiris limau tersebut kemudian perah airnya kedalam bekas. Lalu masukkan kapur dan sebatikan dengan air limau tadi kemudian sapu pada perut diikuti dengan bengkung.

3) Halia Dan Bawang Putih.
- Yang ini agak panas ya :). Ambil 2 3 ulas bawang putih bersama 1 inci halia yang dibuang kulitnya. Tumbuk lumat dan sehingga ada seperti air. Ambil air tersebut dan sapu pada perut. Jangan biarkan sisa-sisa bawang dan halia itu melekat pada kulit sebab nanti akan terlebih panas. Risau melecet pulak nanti.

4) Daun Lidah Buaya Dan Asam Jawa
- Ambil daun lidah buaya dan panaskan bersama dengan asam jawa dan sedikit air. Tunggu sehingga lidah buaya dan asam jawa itu sebati. Kemudian sejukkan sehingga suam dan seterusnya sapu pada perut dan mulakan bengkung.

Bengkung pulak ada banyak jenis, tapi saya cadangkan beli lah bengkung jenis zig zag. Gambar bawah ni contoh bengkung yang ada di pasaran. Saya pun jual jugak tau. :)


Bengkung Moden

Bengkung Moden
Bengkung Tali
Bengkut Lilit
Bengkung Zig Zag
Bolehlah pilih bengkung yang anda suka. Yang penting, perlu diikat ketat-ketat dan kurangkan pergerakan. Kalau boleh biarlah berbengkung selama 44 hari untuk mendapatkan perut yang kempis sebelum mengandung :)

Kalau ada ibu-ibu sedang mencari SET BERPANTANG SHAKLEE, bolehlah hubungi saya ya. Set Berpantang Shaklee ini juga boleh membantu mengecutkan rahim dan mengembalikan perut yang kempis.



Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment