Friday 12 September 2014

Kenali Warna-Warni Najis Bayi Anda

Assalammualaikum w.b.t



Siapa yang dah mempunyai anak, mesti akan rasa happy bila anak 'poo-poo' kan? Kalau sehari anak tak poo-poo atau membuang, tentu resah dibuatnya. Mesti fikir macam-macam dah, anak sembelit ke? Anak tak sihat ke?

Kalau dalam sehari anak poo-poo banyak kali pun, risau juga. Sakit perutkah dia? Kan?
Macam itulah prihatinnya kita sebagai ibu dan bapa terhadap anak kita yang masih kecil.

Kali ini, saya nak sentuh topik berkenaan warna-warna najis bayi kita. Kalau anda perhatikan, warna-warna najis bayi kita tak semuanya sama dan tak selamanya sama. Kenapa ye? Apa puncanya?
Jangan risau lebih, jom kita baca dulu ye.

Kenali Warna-Warni Najis Bayi Anda
Tar Hitam Kehijauan


Ini dipanggil mekonium, najis pertama bayi anda. Ia kelihatan seperti minyak enjin, tidak terlalu berbau dan ia adalah biasa (normal).

Buih Hijau Terang


Najis berbuih ala-ala alga yang disebabkan oleh terlalu banyak susu awal rendah kalori yang diambil oleh bayi anda dan kurangnya susu awal yang berkhasiat.

Mustard Kuning Berkrim


Najis biasa bagi bayi yang menyusu badan. Teksturnya berkrim seperti mustard Dijon dan keju lembut yang bercampur dengan keju lembut.

Hijau Gelap Lekit Kehitaman


Jika bayi anda mengambil zat besi tambahan, situasi ini adalah normal. Jika tidak, dapatkan nasihat doktor untuk memastikan semuanya baik.

Pes Mentega Kacang


Najis berwarna sawo matang, kuning-coklat atau hijau-coklat yang berbau tajam dan kelihatan seakan-akan mentega kacang yang biasanya terjadi kepada bayi yang mengambil susu formula.

Pelbagai Warna Seperti Pelangi


Ada jugak ya? :)
Najis mengandungi cebisan makanan berwarna-warni seperti merah, oren dan biru yang kadang-kala terjadi bila makanan yang tercerna melepasi usus terlalu cepat.

Harap memberi manfaat kepada kita sebagai ibu bapa, jangan cepat panik kalau poo-poo bayi atau anak anda bertukar warna. Cuba ingat apa yang dia makan sebelumnya.

Saya nak cadangkan Meal Shakes Shaklee ni untuk anak anda yang berusia satu tahun keatas. Bagus untuk sistem imunisasi mereka (anak tak mudah dapat demam), tingkatkan selera makan dan menghindar sembelit dan lain-lagi kebaikan. Satu balang ni boleh tahan selama sebulan lebih.


KLIK pada gambar untuk mengetahu tentang Meal Shakes dengan lebih lanjut dan jelas.

sumber rujukan: Mami Baby Ogos 2012

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

1 comment: