Monday 16 June 2014

Tahap Tumbesaran PILES Bayi Dan Kanak-Kanak

Assalammualaikum w.b.t.



Tajuk entri saya kalini lebih kurang bunyinya dengan entri sebelum ini, iaitu Proses Perkembangan Bayi 0-12 Bulan. Cuma entri sebelum ini lebih tertumpu kepada bayi 0-12 bulan sahaja, menceritakan proses perkembangan diorang mengikut bulan secara ringkas.

Tapi kali ini lebih special sikit sebab menyentuh tahap tumbesaran anak-anak mengikut kaedah PILES. Apa PILES tu? 


PILES adalah singkatan kepada: P = Physical, I = Intelectual, L = Language, E = Emotional, S = Social.

Kajian pakar hanya mengambil bayi berusia 3 bulan sehingga kanak-kanak berusia 5 tahun untuk meneliti tahap tumbesaran mereka berdasarkan PILES tadi. Bagaimanapun, setiap bayi atau kanak-kanak mempunyai tahap tumbesaran yang berbeza, ada yang cepat ada yang lambat dan ada yang sama seperti kajian yang dijalankan. Ada juga bayi yang lambat proses perkembangannya seperti lambat meniarap tapi cepat dapat berjalan. Ada yang cepat meniarap tapi lambat boleh berjalan.

Carta dibawah menunjukkan secara kasar berdasarkan kajian yang dibuat. Harap ia dapat membantu kita untuk memantau tumbesaran anak kita mengikut kaedah PILES yang bersifat lebih menyeluruh.

Jom kita ikuti carta dibawah ini:

1) Tahap 1 & 2 = 3 & 6 bulan:

2) Tahap 3 = 9 bulan:


3) Tahap 4 = 12 bulan:


4) Tahap 5 = 18 bulan:


5) Tahap 6 = 2 tahun

6) Tahap 7 & 8 = 3 & 4 tahun

7) Tahap 9 = 5 tahun

Macamana dengan tumbesaran anak anda? Seiring dengan kajian dibuat? Apapun, setiap anak itu adalah istimewa dan unik. Kita perlu sentiasa peka dengan setiap perubahan diri dan perilaku anak-anak kita. Semua anak perlukan kasih sayang dan perhatian. Bagi ibu-ibu bekerja, sampai sahaja dirumah, letak lah dahulu lappy, handphone, tab dan segala bagai ditepi dulu. Luangkan masa paling kurang 30minit sebelum anda melakukan aktiviti lain seperti mandi, makan dan sebagainya. Kerana 30minit tadi itu sangat penting untuk anak anda bermesra dan mendapat kasih sayang dari anda. Anak adalah cahaya rumahtangga, kasihi dan belailah dengan penuh cinta dan kasih sayang :)

Hubungi saya untuk lebih lanjut ya. Saya sedia membantu. :) *****************************************************************************************
Mama Dan Baby Sihat
PM sini untuk pertanyaan: www.facebook.com/messages/MamaDanBabySihat
SMS/Whatsapp: 0125970799
Shaklee Independent Distributor
COD Area: Shah Alam, Bukit Jelutong, USJ, Subang Jaya, Bangi, Temerloh, Triang, Bera

No comments:

Post a Comment